Jak przekazywać informację zwrotną?

komunikacja pracownicy

Twój pracownik ostatnio często spóźnia się do pracy? Złościsz się, gdy współpracownik głośno rozmawia przez telefon, kiedy Ty pracujesz? W Twoim zespole spadła efektywność pracy, a Ty nie wiesz dlaczego? Każda z tych sytuacji wymaga udzielenia konstruktywnej informacji zwrotnej. Komunikowanie o tym, co myśli się na temat działań innych osób nie jest łatwe. Opanowanie tej umiejętności zwiększa jednak szanse na efektywną realizację zadań i dobrą atmosferę w zespole.

Udzielenie informacji zwrotnej oznacza wypowiedź, w której ujawnia się swoje spostrzeżenia na temat zachowania lub wypowiedzi drugiej osoby. Aby Informacja taka była skuteczna nie może opierać się na pośrednich wskazówkach, które łatwo błędnie zinterpretować, ani ocenach wzbudzających potrzebę obrony. Warto zatem dobrze przygotować się do jej udzielenia.


Jeżeli w najbliższym czasie czeka Cię rozmowa z pracownikiem i zależy Ci na udzieleniu profesjonalnego feedbacku, zwróć uwagę na kilka poniższych wskazówek:

  • Zaplanuj dobrze miejsce i czas rozmowy, najlepiej krótko po sytuacji którą chcesz omówić. Poinformuj o nich z wyprzedzeniem swojego rozmówcę.
  • Unikaj publicznego wyrażania oceny. Najlepiej jest kiedy rozmawiasz sam na sam z zainteresowanym.
  • Jasno określ cel spotkania – odpowiedź sobie na pytanie jakie, konkretnie sytuacje chcesz omówić?
  • Mów bezpośrednio do osoby, z którą rozmawiasz, nie poprzez przykłady dotyczące osób trzecich.

Pamiętaj, aby w swoich wypowiedziach skupiać się na konkretnych zachowaniach pracownika, a nie oceniać go jako osobę. Odnoś się do "tu i teraz", nie do sytuacji z przeszłości. Nie generalizuj!

Skupiaj się tylko na zachowaniach, na które Twój rozmówca ma wpływ, i które może zmienić. Jasno sprecyzuj jakie są Twoje oczekiwania wobec pracownika.

Zapytaj swojego rozmówcę co myśli o tym co usłyszał, aktywnie wysłuchaj jego opinii i oczekiwań. Zaplanujcie wspólnie działania na przyszłość służące wprowadzeniu omawianych zmian. Sprecyzujcie również po czym rozpoznacie, że zmiana idzie w dobrym kierunku.

Na koniec – zawsze pamiętaj o życzliwości. Najbardziej skuteczne są te informacje zwrotne, których celem jest wsparcie i obopólna korzyść. Informacja zwrotna po dobrze wykonanej pracy jest równi ważna jak ta, która ma na celu korektę zachowania.



Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu

71-210 Szczecin, ul. Żołnierska 53

Tel. 91 814 94 75-6
Tel. 91 814 94 17
E-mail: witrynapracy@zpsb.pl

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia