Jak komunikować o zmianie?

komunikacja pracownicy

"Nasza firma stoi u progu wielkich zmian. Już niedługo wszyscy Państwo je zauważycie. Nic nie będzie takie jak dotychczas.." co czujesz słysząc taki komunikat? Jakie myśli pojawiają się w Twojej głowie? Czy taki sposób komunikowania zmiany jest skuteczny? Prawdopodobnie oprócz poczucia, że to co usłyszałeś jest niejasne i niekonkretne pojawiły się u Ciebie niepewność i dezorientacja. To efekt kilku błędów popełnionych w powyższym komunikacie, między innymi braku otwartej komunikacji oraz uwzględnienia perspektywy pracowników.

Zastanówmy się jak zatem jak skutecznie komunikować o zmianie?

Zmiana zawsze wywołuje w zespole dużo emocji. I choćby wprowadzała wiele udogodnień w pracy zawsze na początku wywołuje obawę i niepokój. Wiąże się bowiem z dezorganizacją dotychczasowego dobrze znanego porządku. Dlatego właśnie jeśli planujesz wprowadzenie zmiany w swoim zespole, skup się przede wszystkim na zadbaniu o poczucie bezpieczeństwa pracowników. 


Pomogą Ci w tym następujące działania:

  • Informuj o planowanych zmianach z wyprzedzeniem, tak aby zespół miał czas się  z nimi oswoić. Nie czekaj, aż wszystko będzie w 100% potwierdzone. W ten sposób unikniesz plotek i domysłów.
  • Bierz pod uwagę wszystkie możliwe scenariusze. Nie zakładaj, że wszystko pójdzie dokładnie po Twojej myśli. Przygotuj plan komunikacji także dla pesymistycznego biegu wydarzeń – dzięki temu będziesz lepiej przygotowany na różne sytuacje.
  • Mów otwarcie o możliwych problemach i trudnościach. Zachęcaj pracowników, aby wprost wyrażali swoje obawy. Im więcej powiedzą bezpośrednio, tym mniej ukrytej komunikacji i plotek.
  • Przedstaw propozycje działań na wypadek, gdyby omawiane trudności miały zaistnieć. W ten sposób pokazujesz  podwładnym, że masz sytuacje pod kontrolą i jednocześnie traktujesz ich po partnersku.
  • Nie unikaj kontaktu z pracownikami. Bądź dostępny i otwarty na rozmowę. Pokazuj im, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne.
  • Podaj powody podjętych decyzji. Pozwól pracownikom zrozumieć z czego wynika zmiana.
  • Używaj argumentów odnoszących się do perspektywy pracowników. Uwzględniaj ich położenie i punkt widzenia. Pokazuj korzyści jakie zmiana przyniesie dla nich bezpośrednio, nie tylko dla firmy czy zarządu.

Pamiętaj, że wszędzie tam gdzie nie ma jasnej, konkretnej i pełnej informacji pojawiają się domysły, podejrzenia, obawy i plotki.

W takiej sytuacji bardzo trudno jest zachować poczucie bezpieczeństwa i motywacje pracowników do podejmowania zmiany. Twój entuzjazm nie wystarczy, aby zmiana się powiodła. Do tego potrzebny jest cały zespół.



Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu

71-210 Szczecin, ul. Żołnierska 53

Tel. 91 814 94 75-6
Tel. 91 814 94 17
E-mail: witrynapracy@zpsb.pl

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia