Jak ustalać ceny dla nowych produktów?

klienci strategia

Twoja firma planuje wprowadzić na rynek nowy produkt. Zastanawiasz się ile powinien kosztować. Jaką strategie działania przyjąć? Czy lepiej nastawić się na duży zysk w krótkim czasie, aby zebrać jak największe zyski od konsumentów zanim pojawi się konkurencja? A może lepiej postawić na niskie ceny i małą marżę, aby dzięki temu zwiększyć swój udział w rynku i zapewnić sobie dominującą pozycję?

Cena to jeden z pierwszych czynników jakie bierze pod uwagę klient decydując o zakupie. Warto zatem dobrze się zastanowić nad tym jaka powinna być. Oto kilka czynników, które warto abyś wziął pod uwagę ustalając cenę dla nowych produktów wprowadzanych przez firmę.


Czynniki wpływające na cenę

  • Pozycjonowanie
    Jak chciałbyś pozycjonować swój produkt na rynku? Czy ma być łatwo dostępny, a cena ma być jego głównym atutem czy raczej widzisz go jako dobro luksusowe? Cena musi być spójna z pozycjonowaniem.
  • Krzywa popytu
    Informacje o tym jak cena wpłynie na popyt. Chodzi o określenie poziomu ceny produktu do poziomu ilości osób, które są gotowe zakupić ten produkt za tą cenę. Możesz w tym celu przeprowadzić np. krótkie badanie ankietowe i rozpoznać preferencje potencjalnych kupujących.
  • Koszty
    Dobrze wylicz koszty związane z oferowanym przez Ciebie produktem. Sprawdź ile wynosi koszt związany z wyprodukowaniem i sprzedaniem jednego egzemplarza. Określ koszty stałe. Pamiętaj, że aby firm wypracowała zysk marża musi z naddatkiem pokryć koszty.
  • Otoczenie sprzedaży
    Czynniki zewnętrzne, które mogą wpływać na cenę Twojego produktu, takie jak przepisy prawne, czy zwyczajowo przyjęte ceny pewnych dóbr i usług. Pamiętaj, że ustalenie zbyt niskich cen celem zdobycia przewagi na rynku jest w myśl prawa nieuczciwą konkurencją.

Zasady ustalania ceny

Kiedy już przeanalizujesz powyższe czynniki ustalenie ceny możesz oprzeć o jedną z poniższych zasad:

  1. Koszty plus zysk
    Zasada, w myśl której cena produktu to koszt produkcji (koszt wyrobu i koszty stałe) plus marża. Warunkiem powodzenia tej strategii jest poprawne wyliczenie kosztów i oszacowanie wielkości sprzedaży.
  2. Metoda zapewniania określonych zysków przy spełnieniu założeń sprzedażowych
    Oznacza to, że ustalona cena powinna zapewnić zwrot poczynionych inwestycji. Aby tak była określ wysokość wkładu i przewidywaną wielkość sprzedaży oraz czas w jaki chcesz odzyskać poczynione inwestycje i na tej podstawie ustal cenę produktu.
  3. Ustalanie ceny w oparciu o wartość produktu
    W tym ujęciu nie chodzi o wartość szacowaną na podstawie kosztów, ale o wartość jaką dany produkt prezentuje dla klienta. W tej metodzie warto wziąć także pod uwagę psychologiczne aspekty wyceny, między innymi popularne pułapy cenowe czyli takie przedziały cen, za które ludzie chętniej kupują określone rodzaje produktów (np. typowe ceny posiłków czy kawy, które możesz obserwować na rynku).
Pamiętaj, aby ustalając cenę nowego produktu wziąć pod uwagę to, co klienci uważają za uczciwą cenę. Zaufanie i wiarygodność w oczach klientów to najlepsza inwestycja.


Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu

71-210 Szczecin, ul. Żołnierska 53

Tel. 91 814 94 75-6
Tel. 91 814 94 17
E-mail: witrynapracy@zpsb.pl

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia