Czym się kierować przy awansowaniu pracowników?

motywacja pracownicy zarządzanie

Możliwość awansu jest często czynnikiem silnie motywującym do podnoszenia efektywności własnej pracy. Dzieje się tak jednak jedynie wtedy, kiedy pracownicy mają poczucie, że awans jest sprawiedliwy. Oznacza, to najczęściej przekonanie, że każdy ma na niego szanse w oparciu o swoje kompetencje i umiejętności. Aby tak było warto się dobrze zastanowić czym się kierować przy awansowaniu pracowników?

Jesteś pracodawcą i masz wrażenie, że efektywność niektórych pracowników znacząco odbiega od Twoich oczekiwań? To dość powszechny problem natury motywacyjnej.

Dlatego warto, abyś docenił bardziej zaangażowanych pracowników i wzmocnił motywację u pozostałych. Dobrym pomysłem jest awans. Zanim jednak podejmiesz decyzję kogo i w jaki sposób awansować dobrze się do tego przygotuj. Awans może wiele zmienić w zespole. Poprowadzony nieodpowiednio może przynieść istotne straty.


Planując awanse pamiętaj o kilku zasadach:

  1. Kompleksowości

    Planowanie możliwości rozwoju kariery powinny być brane pod uwagę wszystkie grupy pracownicze. Wykluczenie z tego systemu jakieś grupy przyniesie negatywne konsekwencje dla całej firmy.

  2. Systemowości

    Sposób i  kryteria awansu powinny być jasne dla wszystkich pracowników. Każdy z nich powinien dokładnie wiedzieć co należy zrobić, aby mieć na niego szanse. Najgorsze konsekwencje może przynieść awans, który w oczach pracowników opierał się na układach, a nie zasługach.

  3. Spójności

    Stworzony przez Ciebie system awansu powinien odnosić się do celów, misji i kultury organizacyjnej firmy. Jeśli organizacja szczyci się uczciwą współpracą z klientami nie twórz systemu faworyzującego nieuczciwą rywalizację wewnątrz zespołu.

  4. Elastyczności

    Pamiętaj, o otoczeniu w którym działa Twoja firma. Jest ono dynamiczne. System awansu powinien uwzględniać możliwe zmiany w otoczeniu takie jak np. pojawianie się nowych zawodów czy technologii zmieniających dotychczasowe modele działania.

  5. Ekonomii

    Awansowanie pracownika na nowe stanowisko powinno być powiązane z rozwojem działalności całej firmy, a nie prowadzić jedynie do podwyższania kosztów zatrudnienia (przy okazji pamiętaj, że za awansem powinien iść wzrost wynagrodzenia - wzrost obowiązków i odpowiedzialności przy braku gratyfikacji finansowej szybko przestanie być atrakcyjny dla pracowników, którzy zorientują się, że opłaca się im pracować na przeciętnym poziomie, aby uniknąć ryzyka awansu).


Pozostaje jeszcze najważniejsze pytanie – kogo awansować?

Czy ktoś kto świetnie sprawdzał się na stanowisku sprzedawcy i regularnie przekraczał założone cele sprzedażowe będzie równie dobrym kierownikiem zespołu sprzedawców? Odpowiadając na to pytanie weź pod uwagę tzw. zasadę Petera oraz odnoszące się do niej wyniki badań. Zasada Petera głosi, że pracownik awansuje, aż do osiągnięcia swojego progu niekompetencji, co przynosi negatywne konsekwencje dla całej organizacji.

Badania Alessandro Pluchino pokazują natomiast, że awansowanie najlepszych pracowników może przyczynić się do dziesięcioprocentowego spadku efektywności firmy (z 69,68% do 59%), zaś awansowanie osób najmniej kompetentnych może powodować wzrost efektywności (z 69,68 % do 81%).

Co zrobić z tym paradoksem?

W swoim systemie awansu możesz założyć bardziej wszechstronne dokształcanie pracowników jeszcze przed awansem. Niektóre firmy wysyłają na szkolenia np. z zarządzania kilku swoich dobrych pracowników, aby potem awansować tych, którzy najlepiej radzą sobie z nowymi umiejętnościami.

Pamiętaj – awans nie jest jedynym sposobem docenienia pracownika. Czasami lepiej jest konstruować zespoły „płasko”, stanowiska rozróżniając funkcjonalnie, w zależności od specjalizacji poszczególnych osób , a nie hierarchicznie. Zaangażowanie w pracę możesz doceniać finansowo.



Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu

71-210 Szczecin, ul. Żołnierska 53

Tel. 91 814 94 75-6
Tel. 91 814 94 17
E-mail: witrynapracy@zpsb.pl

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia