Jak ustalać dress code pracowników?

kultura pracownicy

"Jak Cię widzą tak Cię piszą" mówi polskie przysłowie. Twój strój wpływa na to jak jesteś postrzegany, a także czy inni uznają Cię za autorytet. Dowodem na to jest badanie, w którym mężczyzna ubrany we flanelową koszulę i dżinsy przechodził przez ulicę na czerwonym świetle. Widząc to, kilku innych przechodniów poszło za nim. Kiedy jednak ten sam mężczyzna miał na sobie garnitur, na czerwonym świetle przeszło za nim 3,5 razy więcej osób niż za pierwszym razem.

Czy to oznacza, że Twoi pracownicy będą lepszymi sprzedawcami w garniturach? Czy jako pracodawca masz w ogóle prawo narzucać im sposób w jaki mają ubierać się do pracy?

Zastanawiasz się nad wprowadzeniem zasad związanych ze sposobem ubierania się Twoich pracowników? Oto kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę ustalając dress code w firmie.


Jako pracodawca masz prawo oczekiwać od pracowników określonego stroju służbowego.

Pozwala na to artykuł 104 Kodeksu Pracy. Swoje wymagania możesz ustalić w wewnętrznym regulaminie pracy. Twoim obowiązkiem jest przekazać te wytyczne pracownikom. Możesz zawrzeć je w umowie o pracę. Pamiętaj jednak, że oczekiwany przez Ciebie strój nie może uderzać w godność i dobre imię pracowników.

Przystępując do ustalania zasad ubioru dobrze zastanów się czemu ma to służyć. Jakie korzyści może Ci to przynieść i z jakimi niedogodnościami może się wiązać. Z jednej strony ujednolicony strój biznesowy wpływa na profesjonalny wizerunek firmy w oczach jej klientów. Z drugiej jednak może kojarzyć się z zimnym, bezosobowym specjalistą.

Nie w każdej branży taki wizerunek jest pożądany. Jeśli zależy Ci na wizerunku firmy, której pracownicy znają się na swoim fachu, są jednak otwarci i chętni do pomocy klientowi pozwól na elegancki indywidualizm i swobodny dobór stroju przez Twoich pracowników. Wiele firm rezygnuje dziś z „mundurowania” podwładnych.

Jeśli jednak uważasz, że w Twojej branży ważny jest określony wizerunek zwróć uwagę na to, aby strój był wygodny i dostoswany do warunków pracy (np. temperatury pomieszczeń). Twoi pracownicy będą spędzać w nim cały dzień. Muszą czuć się na tyle komfortowo, aby całą swoją uwagę móc poświęcić pracy, zamiast skupiać się na niewygodzie.

Nieadekwatny, nieuzasadniony strój może także pobudzać zespół do buntu i powodować konflikty.

Pamiętaj, że wdrażanie zmian zawsze zaczyna się  „od góry”. Ważne jest, aby kadra była najlepszym przykładem tego jak należy wyglądać.

Zadbaj też o przyjazny i klarowny sposób przekazania informacji  o oczekiwaniach wobec stroju swoim podwładnym. Aby to zrobić warto pokazać pracownikom przykłady w formie zdjęć lub np. zorganizować szkolenie, na którym dokładnie przedyskutują wpływ określonego wizerunku na współpracę z klientami, a także wytyczne co do jego zmiany.


A co jeśli pomimo wdrożenia w firmie zasad dotyczących stroju któryś z pracowników ich nie przestrzega?

Zgodnie z decyzją Sądy Najwyższego z 2005 roku możesz  zwolnić pracownika, który swoim zachowaniem lub strojem naraził Cię na straty lub zagroził interesom.

Ponadto Kodeks Pracy przewiduje tak zwane kary porządkowe. Należy je nakładać najpóźniej do dwóch tygodni od momentu, w którym pracodawca dowiedział się o naruszeniu przez pracownika określonego obowiązku. Abyś jednak mógł w ten sposób egzekwować strój od swoich podwładnych, reguły dotyczące dress codu muszą być spisane i  przedstawione pracownikom z wyprzedzeniem.



Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu

71-210 Szczecin, ul. Żołnierska 53

Tel. 91 814 94 75-6
Tel. 91 814 94 17
E-mail: witrynapracy@zpsb.pl

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia