Jak przygotować analizę potrzeb szkoleniowych?

komunikacja pracownicy strategia zarządzanie

"To szkolenie dokładnie spełniło moje oczekiwania...", "Konkretnie i na temat!"

Właśnie takie opinie znajdziesz w ankiecie oceniającej jakość szkolenia, jeśli uprzednio dobrze zbadałeś potrzeby szkoleniowe. Od tego jak rozpoznasz oczekiwania grupy zależy trafny dobór prezentowanych treści i narzędzi, a w konsekwencji satysfakcja uczestników i Twoja.

Jesteś specjalistą Działu HR. W Twojej firmie szykuje się duży projekt szkoleniowy dla pracowników. Masz zająć się jego monitorowaniem. Chcesz, aby wszystko poszło, jak najlepiej. Warunkiem sukcesu jest trafne określenie potrzeb szkoleniowych.


Dlaczego warto badać potrzeby szkoleniowe?

  • aby podejmować odpowiednie decyzje dotyczące tematu szkolenia oraz tego kiedy powinno być ono realizowane,
  • aby w projektowaniu szkolenia uwzględnić potrzeby organizacji, jej uwarunkowania, kulturę organizacyjną i kontekst w którym funkcjonuje,
  • aby poznać postawy uczestników, ich wiedzę i umiejętności – pomoże to trafniej radzić sobie z ich wątpliwościami,
  • aby uczestnicy mogli poznać prowadzącego – to sprawi ze na szkoleniu poczują się bezpieczniej, szybciej przejdą do efektywnej pracy, będą bardziej zmotywowani,
  • aby sprecyzować ich potrzeby i oczekiwania i zestawić je z oczekiwaniami organizacji,
  • aby wreszcie widzieć, jakie konkretne zmiany monitorować podczas ewaluacji szkolenia,
  • zaoszczędzić czas i pieniądze przeznaczone na niepotrzebne szkolenia.

Od czego powinieneś zacząć?

Projektując badanie potrzeb pamiętaj, aby zgłaszane problemy oglądać z perspektywy pojedynczego uczestnika biorącego udział w szkoleniu, grupy szkoleniowej i wreszcie organizacji jako całości wraz z jej otoczeniem. Chcąc jak najlepiej określić zakres szkolenia możesz skorzystać z następujących narzędzi:

  • bezpośredni wywiad z uczestnikami i zlecającymi szkolenie,
  • badanie ankietowe wśród potencjalnych uczestników szkolenia,
  • analiza dokumentów (opis stanowisk pracy, raporty, wyniki audytów, foldery reklamowe firmy, prasa branżowa itp.)
  • testy wiedzy i umiejętności wykonane przez potencjalnych uczestników.

Najlepiej jeśli skorzystasz z kilku narzędzi i metod, aby jak najtrafniej zdiagnozować oczekiwania. Planując badanie zwróć uwagę na problemy napotykane przez pracowników w ich codziennej pracy, określ które z nich wynikają z braku wiedzy, motywacji czy umiejętności, a które z uwarunkowań organizacji. Sprecyzuj, które z nich możesz wyeliminować przez szkolenie.

Aby odpowiedzieć sobie na te pytania możesz przyjrzeć się misji i wizji firmy, jej strukturze, sposobom kontroli pracy, reklamacjom klientów, rotacjom pracowników, relacjom w zespole, oczekiwaniom wobec pracowników czy stosowanym w firmie nagrodom i karom. Po tak gruntownej analizie z pewnością trafnie ustalisz cele szkoleniowe i jego zakres.



Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu

71-210 Szczecin, ul. Żołnierska 53

Tel. 91 814 94 75-6
Tel. 91 814 94 17
E-mail: witrynapracy@zpsb.pl

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia